مقالات انتخاب رشته کنکور

کارنامه سبز کنکور ۱۴۰۲ | دریافت کارنامه نهایی

سلام. امروز در خدمت شما هستیم با ادامه سری مقالات انتخاب رشته کنکور از وبسایت درس جت و امروز به سراغ معرفی کارنامه سبز کنکور رفتیم.

انتشار کارنامه سبز کنکور را به دنبال اعلام نتایج نهایی مشاهده می کنیم. به داوطلبان آزمون سراسری که بر اساس نتایج کنکور ۱۴۰۲ مجاز به انتخاب رشته کنکور می باشند و در زمان تعیین شده اقدام به انتخاب رشته نموده اند، کارنامه محرمانه ای به نام کارنامه سبز یا کارنامه نهایی داده می شود.

داوطلبانی که در هیچ یک از انتخاب های برتر خود پذیرفته نشدند و همچنین پذیرفته شدگانی که از رشته قبولی خود ناراضی بودند از این کارنامه استفاده خواهند کرد. با این حال، توضیحات زیر را در مورد اینکه چه اطلاعاتی در این کارنامه وجود دارد و چه زمانی منتشر می شود، ارائه کرده ایم.

کارنامه سبز داوطلبان پس از انتشار نتایج نهایی کنکور سراسری برای دانلود و مشاهده در سایت سازمان سنجش قرار خواهد گرفت.

کارنامه سبز کنکور سراسری به چه منظور صادر می شود؟

افرادی که مایل به ادامه تحصیل در رشته های با آزمون دانشگاه های سراسری هستند باید از جایگاه خود در سایر دانشگاه های مورد نظر (انتخابی) آگاه باشند. در نتیجه پس از اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری باید کارنامه سبز دریافت کنند. بر اساس اطلاعیه سازمان سنجش، کارنامه علمی جهت اطلاع رسانی به افرادی که در پی انتشار نتایج نهایی در زمان مقرر در کنکور سراسری ۱۴۰۲ شرکت کردند منتشر شد. اطلاعات این کارنامه شامل:

  • رتبه متقاضی در بین سایر متقاضیان در هر یک از کد رشته هایی که انتخاب کرده اند با توجه به سهمیه و عملکرد کلی وی در آن کد رشته مشخص می شود.
  • رتبه آخرین فرد پذیرفته شده در کد رشته های انتخابی

زمان مشاهده کارنامه سبز کنکور سراسری ۱۴۰۲

همانطور که قبلا گفته شد پس از اعلام نتایج انتخاب رشته کنکور، شرکت کنندگان می توانند کارنامه سبز کنکور سراسری ۱۴۰۲ خود را مشاهده کنند. برای این کار، داوطلبان باید به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org سنجش مراجعه کنند و اطلاعاتی مانند شماره داوطلبی، کد ملی و شماره پرونده کارنامه سبز خود را در کنکور سراسری دریافت و مشاهده کنند.

با توجه به اینکه کنکور سال ۱۴۰۲ با ادامه روند اخیر در دو نوبت دی ماه ۱۴۰۱ و تیر ۱۴۰۲ برگزار می شود، احتمال انتشار کارنامه سبز جداگانه برای هر نوبت از کنکور ها در آینده نیز وجود دارد.

راهنمای دریافت کارنامه سبز کنکور سراسری ۱۴۰۲

برای دریافت کارنامه نهایی در صورت قبولی در کنکور سراسری می توانید از تصاویر آموزشی زیر استفاده کنید. با توجه به توضیحاتی که در قسمت «راهنمای استفاده از کارنامه سبز» داده ایم، می توانید در این مورد نیز بیشتر بدانید.

  • جهت دریافت کارنامه نهایی کنکور سراسری (کارنامه سبز) لازم است ابتدا به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org مراجعه نمایید و سپس از منوی سمت راست سایت گزینه “سراسری” را انتخاب کنید.
راهنمای مرحله به مرحله انتخاب رشته کنکور سراسری 1401 مرحله 1

  • مطابق با تصویر زیر در صفحه باز شده گزینه «کارنامه نهایی آزمون سراسری ۱۴۰۲» را انتخاب کنید.
مرحله دوم دریافت کارنامه سبز کنکور سراسری 1401

  • با تکمیل یکی از کادرهای زیر، اکنون می توانید کارنامه خود را مشاهده کنید.
  1. اولین روش، جستجو با استفاده از شماره پرونده، شماره شناسنامه و سال تولد است.
  2. در دومین روش میتوانید با استفاده از شماره داوطلبی، شماره شناسنامه و سال تولد جستجو کنید.
دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور 1402
مطالعه

مرحله سوم دریافت کارنامه سبز کنکور سراسری 1401

راهنمای استفاده از کارنامه سبز (کارنامه نهایی یا کارنامه محرمانه) کنکور سراسری ۱۴۰۲

در این بخش، نحوه استفاده از اطلاعات کارنامه سبز (که به عنوان کارنامه نهایی یا کارنامه محرمانه نیز شناخته می‌شود) را توضیح می‌دهیم تا مشخص کنیم کدام یک از گزینه‌های پایین‌تر ما شانس بیشتری برای پذیرش دارد. برای این کار به دو عدد از کارنامه نیاز داریم. ابتدا بیایید این دو عدد کارنامه را با هم مقایسه کنیم.

  • اولین عدد، همان عددی است که در ستون “رتبه داوطلب” یافت می شود.
  • عدد دوم، عددی است که در زیر “آخرین رتبه قبولی” ذکر شده است.

بدین صورت اولین ردیفی که در آن رتبه شما از رتبه آخرین نفر قبولی کمتر و یا حتی برابر باشد، در واقع محل قبولی شما می باشد.

یافتن رشته محل قبولی

برای یافتن انتخابی که در آن قبول شده اید، می بایست ستون “نتیجه” را مشاهده کنید به این ترتیب که هر ردیفی که در مقابل آن علامت * باشد همان رشته محل قبولی شما خواهد بود و باید تنها انتخاب ها و ردیف های پایین تر از کد رشته ی قبولی را نگاه کنید.

برای آنکه بدانید انتخاب های پایین تر اشاره به کدام رشته محل ها دارد، کافی است فقط با برگه انتخاب رشته خود، کارنامه نهایی را مطابقت دهید و می توانید با استفاده از کدی که در ستون اول درج شده است و همچنین جستجو در دفترچه انتخاب رشته، متوجه رشته محل مورد نظر شوید.

مفهوم مندرجات كارنامه در ستون نتیجه
عدد ۱ به منزله عدم دارابودن شرايط و ضوابط اختصاصی مندرج در دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱ می باشد ( نظير تكرار كد رشته انتخابی ، عدم رعايت جنسيت پذيرش ، عدم توجه به ضوابط رشته های دارای شرايط خاص برای رشته مذكور و…)
عدد ۲ بیانگر آن است که شما در یک کد رشته محل برای مصاحبه به دانشگاه دعوت شدید.
عدد ۳ بیانگر آن است كه داوطلب با توجه به داشتن نمره در رشته محل انتخابی ، در سهميه مجاز ديگری به جز سهميه نهايی پذيرفته شده است.

برای بهياران و يا كارمندان كه با استفاده از سهميه بهياران در رشته پرستاری و يا با استفاده از سهميه كارمندی پذيرفته شده اند نيز عدد ۳ درج شده است.​

عدد ۴ بیانگر آن است كه وضعيت علمی و عمومی شما در رشته های پرديس های فرهنگيان يا دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايی در دست بررسی می باشد.
عدد ۵ بیانگر آن است که داوطلب با توجه به ضوابط عمومی گزينش در انتخاب رشته‌ های دانشگاه فرهنگيان و دانشگاه تربيت معلم شهيد رجايی امتياز لازم را كسب نکرده و در اولويت جذب قرار نگرفته است اين داوطلبان حداكثر ظرف دو ماه از زمان انتشار اسامی پذیرفته شدگان فرصت دارند با همراه داشتن کارت شناسایی و تصوير کارنامه نهایی به هسته گزينش آموزش و پرورش استان بومی به نشانی مندرج در پايگاه اطلاع رسانی هيات مرکزی گزينش وزرات آموزش پرورش به نشانی www.qozinesh.medu.ir مراجعه نمایید.
عدد ۷ به معنی عدم کسب حد نصاب امتياز در مصاحبه تخصصی و يا عدم احراز شرايط ( سن ، معدل ، ويژگی هاي جسمانی ، … و غيبت در مصاحبه ) می باشد
عدد ۹ عدد نه به این معنی است که وضعیت علمی و عمومی شما در یکی از دانشگاه های شاهد ، علوم قضایی ، علوم پزشكی بقيه الله(عج)، شهيد مطهری،
صدا و سيماي جمهوری اسلامی ايران ، غير انتفاعی امام رضا (ع) ،علوم پزشکی ارتش ،دانشکده غير انتفاعی رفاه يا يکی از رشته های مديريت بيمه اکو ، دکتری پيوسته بيو
تکنولوژی ،کاردانی فوريت هاي پزشکي ،تربيت مربی عقيدتی سياسی سپاه يا موسيقی نظامی دردست بررسی است .
* داوطلب در این کد رشته محل پذیرفته شده است.

جزئیات کارنامه سبز (کارنامه نهایی) کنکور سراسری ۱۴۰۲

کارنامه سبز کنکور به دو قسمت تقسیم می شود. بخش اول جدولی است که اطلاعات و نتایج آزمون داوطلب را فهرست می کند.

مرحله چهارم دریافت کارنامه سبز

جدول کد رشته محل های انتخابی شرکت کننده در انتخاب رشته کنکور در قسمت زیر کارنامه سبز قرار دارد. این اطلاعات در تصویر زیر به تصویر کشیده شده است و ما محتوای این ۴ ستون را شرح داده ایم.

کارنامه سبز

  1. ستون ترتیب علاقه: این ستون ترتیب انتخاب رشته های داوطلبان را در فرم انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ نشان می دهد.
  2. ستون کد رشته انتخابی: درج کد رشته محل های انتخابی داوطلب
  3. ستون رتبه داوطلب: موقعیت داوطلب را در بین تمام افرادی که کد رشته مورد نظر را انتخاب کرده اند را مشخص می کند.
  4. ستون آخرین رتبه قبولی: نشان دهنده رتبه آخرین فرد پذیرفته شده در یکی از انتخاب های کد رشته محل در بین همه داوطلبان
  5. ستون نتیجه: بررسی انتخاب های داوطلبان به ترتیب علاقه

پیشنهاد ویژه :

همانطور که می‌دانید، مصاحبه‌ها یکی از مراحل حیاتی در فرایند پذیرش دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان هستند. برای داشتن یک عملکرد موفق در این مصاحبه‌ها، شما نیازمند آماده‌سازی مناسب و آشنایی با ساختار و نحوه پرسش‌های مطرح شده در آن‌ها هستید. به همین دلیل، من به شدت توصیه می‌کنم تا به صفحه “سوالات مصاحبه دانشگاه فرهنگیان” مراجعه کنید.با مراجعه به این صفحه، به طور جامع و کامل می‌توانید خود را برای مصاحبه‌های آینده آماده سازید و احتمال قبولی خود را بهبود دهید.

مفهوم مندرجات کارنامه در ستون نتیجه

  • علامت ستاره (*) در ستون نتیجه نشان می‌دهد که شما در این کد رشته محل پذیرفته شده اید.
  • عدد ۱ به این معنی است که رشته های دارای شرایط خاص را انتخاب نموده اید.
  • عدد ۲ به معنی این است که حداقل در مصاحبه یکی از دانشگاه های نیمه متمرکز معرفی شده اید.
  • عدد ۳ به این معنی است که داوطلب در سهمیه مجاز دیگری به جز سهمیه نهایی پذیرفته شده است.
  • عدد ۴ نشان می دهد که وضعیت علمی و عمومی شما در رشته انتخابی توسط وزارت آموزش و پرورش در دست بررسی است.
  • عدد ۵ به این معنی است که داوطلب با توجه به ضوابط عمومی گزینش در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی امتیاز و نمره لازم را به دست نیاورده و در اولویت جذب قرار نگرفته است این دسته از داوطلبان می توانند در مهلت تعیین شده درخواست بررسی مجدد پرونده خود را به هسته گزینش آموزش و پرورش استان سکونت خود ارسال نمایند.
  • عدد ۷ به این معنی است که امتیاز لازم برای شرکت در مصاحبه تخصصی را به دست نیاورده اید و یا دارای شرایط لازم (سن، معدل، ویژگی های جسمانی و غیبت در مصاحبه ) نبوده اید.
  • عدد ۸ به معنی قبولی در رشته های چندگروهی تک ظرفیتی دانشگاه فرهنگیان ویژه داوطلبان آزاد یا تربیت معلم سابق است که در آن رشته ها، پذیرش از گروه آزمایشی که داوطلب، دارای نمره کل بیشتری بوده است صورت گرفته یا اینکه داوطلب ضوابط انتخاب این رشته را نداشته است.
  • عدد ۹ به این معنی است که شرایط و وضعیت علمی و عمومی شما برای پذیرش در یکی از دانشگاه های شاهد، دانشگاه بقیه الله(عج)، دکتری پیوسته بیوتکنولوژی، بیمه اکو دانشگاه علامه طباطبایی، غیرانتفاعی رفاه و علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری در حال بررسی می باشد.

شرایط استفاده از کارنامه سبز کنکور سراسری ۱۴۰۲ برای انتقالی

در گذشته داوطلبانی که ممکن بود در رشته ای با اولویت های کمتر از رشته قبولی خود پذیرفته شده باشند، می توانستند از طریق سازمان سنجش درخواست خود را برای بررسی اولویت ها یا اشتباهات بعدی در انتخاب رشته، به رشته یا دانشگاه های مورد نظر ثبت کنند. بهتر است کسانی که در لیست اولویت های بعدی بودند و شانس قبولی داشتند را انتقال دهید.

اما بر اساس اطلاعیه ای که سازمان سنجش در سال ۱۴۰۱ منتشر کرد، دیگر امکان دریافت حواله با ارائه درخواست برای این منظور از طریق سازمان سنجش وجود نخواهد داشت. در عوض، داوطلبان باید کارنامه نهایی یا کارنامه سبز خود را دریافت کنند. پس از قبولی در آنجا، بر اساس انتقال به دانشگاه مورد نظر خود درخواست ارسال کنید.

این امکان وجود دارد که در صورتی که دانشگاه مورد نظر دارای فضای کافی باشد و فرد دارای شرایط لازم برای دانشگاه مانند رتبه و تراز لازم باشد، درخواست فرد مورد قبول واقع شود. برای آشنایی بیشتر با سیاست های نقل و انتقالات و حزبی دانشگاه سراسری این لینک را کلیک کنید.

متقاضیان برای ادامه تحصیل در رشته مورد نظر می توانند شانس خود را در کنکور سال بعد امتحان کنند و یا مراحل ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری و آزاد را انجام دهند، لازم به ذکر است.

توجه داشته باشید در صورت تکمیل نشدن تکمیل ظرفیت، انتشار کارنامه نهایی به منزله نتیجه گیری کنکور سراسری است و پذیرفته شدگان باید با مراجعه به دانشگاه پذیرش ثبت نام خود را تکمیل کنند.

در صورتی که دانشگاه مبدأ با انتقال دانشجو از حد نصاب نگذرد و دانشگاه مقصد ظرفیت لازم برای پذیرش فرد را داشته باشد با درخواست انتقال موافقت خواهد شد. مطابق با جدیدترین اخبار در این زمینه است که پس از یک ترم تحصیل در دانشگاه مبدا کارنامه سبز به صورت محرمانه به دانشگاه محل تحصیل فرد ارسال می شود.

اعتراض به کارنامه سبز کنکور سراسری ۱۴۰۲

برخی از افراد ممکن است نسبت به «کارنامه سبز» کنکور سراسری اعتراض داشته باشند. اما سوال اصلی این است: آیا می توان به کارنامه کنکور سبز ۱۴۰۲ اعتراض کرد؟

برای پاسخ به این پرسش می توان گفت: طبق اطلاعیه ای که پس از اعلام نتایج کنکور ۱۴۰۱، در این خصوص از سازمان سنجش منتشر شده است به این صورت می باشد که (هیچ درخواستی تحت عنوان اشتباه در انتخاب رشته و یا درخواست اولویت بعدی رشته انتخابی در سازمان سنجش بررسی نخواهد شد. بنابراین داوطلبان می بایست از ارسال درخواست با این موضوع به سازمان مذکور خودداری کنند.)

کارنامه کنکور سراسری مرحله نهایی است اگر فضای کافی برای همه کسانی که می خواهند شرکت کنند وجود نداشته باشد. متعاقب آن داوطلبان جهت ثبت نام اینترنتی و یا حضوری و دریافت مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام در واحدهای دانشگاهی به اطلاعیه های دانشگاه که در سایت رسمی آن موجود است پایبند باشند.

سوالات متداول

۱- کارنامه سبز کنکور سراسری ۱۴۰۲ چه زمانی منتشر می گردد؟

هنوز زمان دقیقی مبنی بر انتشار کارنامه سبز برای نوبت اول و دوم کنکور سراسری ۱۴۰۲، اعلام نشده است اما بنابر روند سال های گذشته احتمالا پس از اعلام نتایج نهایی این کارنامه نیز منتشر شود.

۲- هدف از صدور کارنامه سبز آزمون سراسری چیست؟

کارنامه سبز نشان دهنده سایر اولویت های انتخابی داوطلب برای افراد پذیرفته شده و یا مردود بوده و که پذیرفته شده ها با اطلاع از این کد رشته محل ها می توانند نسبت به تغییر رشته خود اقدام نمایند.

۳- در انتخاب رشته مردود شده ام؛ آیا برای من کارنامه سبز صادر می گردد؟

بله، طبق آخرین دوره کنکور سراسری برای افرادی که در هیچ یک از انتخاب های خود پذیرفته نشده اند نیز کارنامه سبز صادر خواهد شد.

اگر در مورد انتخاب رشته کنکور نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید، به صفحه مشاوره انتخاب رشته کنکور مراجعه کنید و از مشاوران ما در این مسیر کمک بگیرید. به این ترتیب، می‌توانید با اطمینان و ثبات در راهی که به آن علاقه‌مندید، پیش بروید و به موفقیت‌های بزرگی دست یابید.

نحوه دریافت شماره پرونده و شماره داوطلبی کنکور سراسری ۱۴۰۲
مطالعه

تیم تولید محتوای درس جت

وبسایت درس جت از به روزترین وبسایت ها و مراجع درسی قبل از دانشگاه میباشد که کار خود را از بهمن ماه سال 1400 آغاز کرد و هدف ما از تاسیس وبسایت درس جت این است که هر آنچه که یک دانش آموز کنکوری به آن نیاز دارد دارد را در این سایت به صورت کامل و با بهترین کیفیت فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا